کلینیک پرندگان

دانستنی های مهم در زمینه پرندگان

کلینیک پرندگان

دانستنی های مهم در زمینه پرندگان

هر انچه لازم است در زمینه پرندگان بدانید

بایگانی

رفتارشناسی پرنده مینا

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸ ق.ظ

مینا پرنده ای عادت پذیر است. زیستگاه طبیعی آن مناطق پست و کم ارتفاع است اما در حال حاضر در سراسر دنیا پراکنده شده است و می توان آن را به راحتی در بسیاری از پارک ها و باغ های داخل شهر مشاهده کرد.

 این پرنده در صورت مزاحمت از طرف انسان به درختان نزدیک پناه می برد و شروع به کشیدن جیغ های بلند و خشن می کند. مینا پرنده ای ستیزه جو است و سریعاً با همنوعان خود درگیر می شود، اما این درگیری ها ندرتاً باعث صدمه دیدن آن ها می شود.


در خارج از فصل تولید مثل مینا روز را در گروه های چهار تا پنج عددی می گذراند و هنگام غروب به سوی درختان نزدیک پرواز می کند تا شب را همراه با گروه خویش بر روی آن بگذراند. در هنگام شب نیز مینا پر سر و صدا است و با صدای بلند چهچهه می زند.

 بهتر است همیشه یک پرنده را به تنهایی در یک قفس نگهداری کرد و در صورت اطمینان از نر و ماده بودن می توان یک جفت از آنها را در یک قفس مناسب و جادار نگهداری کرد اما به هیچ وجه توصیه نمی شود که چند قطعه از آن را در یک قفس نگهداری کرد، زیرا این کار معمولاً باعث درگیری بین پرندگان می گردد.

رفتارشناسی مینا در حقیقت آشنایی با مجموعه ای از رفتارهای طبیعی پرنده در حالت های مختلف است و در زیر برخی از رفتارهای پرنده در داخل قفس آورده شده است:


۱-در هنگام آب خوردن پرنده منقار خود را درون ظرف آب نموده و مقداری آب در دهان ذخیره می نماید و سپس سر خود را بالا می گیرد تا بتواند آب جمع شده در دهان را پایین بدهد


۲- مینا عادت دارد که با منقار خود پرهای مناطق مختلف بدن خود را تمیز کند و معمولاً این کار را پس از حمام کردن انجام می دهد. چنانچه پرنده این کار را پی در پی و با عصبانیت و به مدت طولانی انجام دهد باید به آلودگی قارچی یا انگلی پرنده شک کرد.


۳- مینا عادت دارد که سر و گردن خود را با یک پا بخاراند، معمولاً برای این کار پرنده یکی از پاهای خود را بالا برده و سعی می کند که جاهای مختلفی از بدن خود را بخاراند. این رفتار در دوره پرریزی و یا هنگامی که پرنده بدن خود را تمیز می کند رفتاری طبیعی به شمار می رود.


۴- مینا حمام کردن را دوست دارد و برای حمام کردن ابتدا سر خود را وارد ظرف آب خیس نموده و سپس تلاش می کند تمامی پرهای خود را خیس کند. در روزهای گرم تابستان پرنده دوست دارد که لااقل دوبار در روز حمام کند. پس از حمام کردن پرنده سعی می کند با تکان خوردن و افشاندن پر و بال خود را در معرض هوا قرار داده و یا این که با منقار خود به خشک کردن پرهای خیس بدن بپردازد.


۵- مینا هر از چندی اقدام به عطسه کردن می نماید و این کار طبیعی و متداول است و چنانچه پرنده در معرض اشیا تحریک کننده قرار گیرد عطسه می کند و گاهی اوقات نیز بعد از حمام کردن عطسه می کند. اگر عطسه به صورت مکرر و همراه با سرفه باشد در این صورت باید توجه داشت که این امر ممکن است به علت بسته بودن بینی و مجاری تنفسی پرنده رخ داده باشد که در این صورت باید به بیماری تنفسی مشکوک شده و پرنده را برای معاینه به نزد دامپزشک برد.


۶- مینا عادت دارد برای رفع خستگی هر از چندی یک ساق پا و یک بال خود را دراز کند و سپس آنها را جمع کرده و ساق پا و بال دیگر را دراز می کند.


۷- مینا عادت دارد که هر از چندی خمیازه بکشد و برای این کار اقدام به باز کردن دهان خود می نماید


۸- در هنگام خوابیدن و یا استراحت پرنده سعی می کند که نشیمنگاه خود را بر کف قفس بگذارد و سر خود را بین شانه های خود فرو برد و پرنده ممکن است این کار را نه تنها در هنگام شب ببلکه در وسط روز نیز انجام دهد، از این رو نباید بی جهت مزاحم استراحت پرنده گردید.

نظرات  (۲)

ببخشید یک سوال داشتم

برای جلوگیری از فرار پرنده میخاسم پرچینی کنم اما با مشورت دوستم پرهای پروازی چتدتا شاه پر اصلی رو با چسب بستم الان مینا من ب هیچ عنوان دگ اب تنی نمیکنه و مث قبل ک بامن جور بود نیس و مدام بالهاشو تکون میده اوایل با نوک تلاش داش چسبارو جداکنه اما الان خیلی محدود میکنه اما پرهاشو خیلی تکون میده و اب تنی هم دگ ب هیچ عنوان نمیکنه

باید چکار کنم؟بدم چسبو باز کنن و پرهاشو بچینن یا عادت میکنه؟مشکلی پیش نمیاد براش؟

اینم بگم ک موقع پرهاشو میبستن من نبودم ک ببینه منو ک قهر کنه بامن اما بعد اون قهر میکرد پشتشو بمن میکرد الان یکم بهتر شده

اهان تقریبا دوماهو نیم هست و از گوشتی بودن خودم بزرگش کردم

لطفا هرچی زودتر پرهای مینا رو باز کنید لطفااا چرا این کارو میکنید اخه گناه داره پرنده ..ببخشید الان پای شما رو ببندن چیکار میکنید افسرده میشید..مینا هم همینه پرهاش رو باز کنید و بهش فرصت بدید یک مقدار ک بگذره اب بازی میکنه و کارهایی گ قبل انجام میداد رو انجام میده..تروخدا عذابش ندید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی